Traversarea lumii pe bicicleta. De ce si cum vreau sa fac asta ?

Un sens giratoriu la marginea Brăilei cum vii dinspre Tulcea. Ce poate fi mai banal? E departe de casa mea din Romania dar întâmplarea a facut ca aici sa trag linie, sa despart lumea in doua.

Intersecția aceasta e punctul zero al unui proiect mare si complex. De aici incep traversarea lumii pe bicicletă.

Din giratoriul acesta voi merge est până in Japonia si Australia. Tot de aici voi merge vest până in Portugalia si apoi de pe coasta de est a Americii de Nord pâna la Pacific.

Partea europeana. Cam jumatate din ea e făcută, tot ce e la est de Berna minus Crimeea.

Eurasia Centrala. Doar colțul din stanga sus e făcut.
Asia de est. Aici am împărțit drumul in nord si sud. Nu știu pe care variantă o sa o termin. Cel mai probabil pe amândouă. Am facut doar un segment până acum. Urmează incă două la vară.

Emisfera vestica. Cea mai searbădă parte. Poatre si fiindcă nu e nimic nou de văzut. Nu am făcut încă nici un segment pe bicicletă si nici nu am tragere de inimă. Poate pentru treimea vestica, un pic. Sau poate o sa bag ceva Canada. As fi vrut si prin Mexic dar gradul de risc e mult prea mare.

Intrebarea frecventă e de ce ar vrea cineva sa facă asta? Incep prin a spune ca e ceva destul de comun, cateva mii de oameni termină in fiecare an traversarea lumii. Sunt chiar si niste condiții care trebuie respectate pentru a putea fi catalogat drept ”succes”. Sa fie minim 29 000 km, mai mult ca lungimea ecuatorului, sa nu folosești electric, sa-ti cari totul singur. Pe mine prea puțin mă interesează, experiențele contează, nu dreptul de a pretinde.

Apropo de experiențe, ele sunt motivul. Am timpul necesar, forța fizica, dorința … Si oricum aș fi calatorit si fără bicicletă. Cum am mai zis in alt articol – vreau sa văd lumea din timpurile mele si mai bun mod ca bicicleta pentru mine nu este la momentul de față. Nimic nu bate sa te trezești de dimineata si sa pedalezi 8-12 ore. Statul afară, natura, interactiunea cu oamenii, felul cum se schimba zonele, starea mentală pe care ti-o dă atâta miscare, starea fizica – un “high” continuu… E incredibil de diferit sa vezi lumea in felul ăsta, sa insiri ca mărgelele pe o ață toate locurile in care ai trăit sau cu care ai legături, sa vizitezi asa prieteni răspândiți prin lume, să recapitulezi viața, să masori timpul si distantele in zile ca acum 200 sau 500 de ani.

Cateva repere :

  • va dura inte 6 si 8 ani, in medie mai putin de doua luni pe an dedicate (detalii mai jos).

  • va avea 20 si ceva de segmente.

  • 30 si ceva de mii de km.

  • din cei 30 si ceva se mii am facut deja vreo 7000

  • va trece prin 30 si ceva de tari

  • media zilnica pana acum e de circa 85 de km

Apropo de segmente. Fiecare are o temă. Spre vest, de exemplu, vor fi : Dunărea de jos (Sulina Severin), de mijloc (Severin-Budapesta), cea de sus (Budapesta-izvoare). Apoi ”Vestul profund” de la izvoarele Dunarii pana langa Lyon, Chemin de Lepuy, Camino Frances, Camino Portugues.

Spre vest : Stepa Ucrainiană, Crimea, Caucazul, Subcaucaz si Iran, Stanurile, Soseaua Pamir, China Uigura, Karakorum si Pakistan etc. …. etc. Fieceare segment are focus pe ceva, nu bufet liber unde amesteci de toate si nu înțelegi nimic

Multă lume intreaba de costul financiar. Vrând – nevrând o sa răspund. Calatoritul pe bicicleta costă mai mult decat cel normal. Dureaza mult sa traversezi o zonă, 100 km pe zi e medie buna. Asta insemna cazări, nu se doarme la cort decât in cazuri de urgență. De mâncat-mănânci cam dublu, cand arzi 5-7000 calorii la zi trebuie sa le recuperezi. Bicicletele (sunt trei) costă si ele, la fel transportul pe avion. Per total e considerabil mai mult per țară vizitată, in ciuda judecăților economice simple facute de lumea care știe de toate.

Da, multe numere si estimari dar predictiile logice sunt pasiunea mea. Vă mai zic doar un număr – intre 3 si 4 milioane de cicluri de pedalat. Medie 85 cicluri de pedala la km pe o bicicleta si 110 pe alta. Pe a treia nu am folosit-o, incă. Apropo, alta intrebare frecventă – ce biciclete? Sunt de touring, doua din ele Surly LHT, pe 26 si pe 28. Mai este una Bike Friday pe 20. Surly este de departe cea mai populara marca pentru asa ceva.

La ne-cuantificabile sunt multe dar mentionez doar patru : răbdare, rezistenta fizică, determinare si capacitate de a ”manageria” greselile.’ ‘Write them down, rate them and learn not to repeat them”. Engleza e inevitabilă pentru ca pur si simplu se pierde prea mult in traducere. Gradul de risc e destul de mare considerând câte ore petreci pe bicicleata si prin ce locuri. Daca nu stii ce faci si mai repeți si greșeli ai sanse să ajungi in spital sau la popa. Zic asta acum ca am facut deja 6 segmente si au fost câteva incidente.

Timpul permite sa fac 3-4 segmente pe an, sub forma de vacanțe active. Viata normală merge inainte, de treburile de zi cu zi si toate cele nu mă las. In teorie un segment va începe fix de unde s-a terminat altul, nici un metru nu poate fi sărit. Exemplu, daca segmentul Severin – Budapesta se termină in fața garii din Budapesta urmatorul segment va incepe tot din fața gării din Budapesta. Excepții vor fi cateva datorita problemelor geopolitice. In zona uigură a Chinei te pun soldatii pe autobuz vrei – nu vrei, de granița vestică a Crimeei nu te lasă ucrainienii să te apropii si trebuie să sari vreo sută de km, in Pakistan s-ar putea sa nu fie permis pentru o zonă ( dacâ imi vor permite voi avea escortă de politisti cateva zile ), etc.

Sunt multe de spus in legătură cu o chestie atat de mare si complexă. Nici eu nu știu toate detaliile. Pe parcurs se vor schimba unele parti. Planul e să scriu un articol pentru fiecare segment, maxim două. Aici am vrut sa fac o introducere, sa aibă sens si legătură toate postările care vor urma.

Asta este tot, promit sa incerc sa mă țin de postat.

Astept sugestii. Daca știți pe cineva interesat de așa ceva dați un share va rog.