Traversarea lumii pe bicicleta. De ce si cum vreau sa fac asta ?

Un sens giratoriu la marginea Brăilei cum vii dinspre Tulcea. Ce poate fi mai banal? E departe de casa mea din Romania dar întâmplarea a facut ca aici sa trag linie, sa despart lumea in două.

Intersecția aceasta e punctul zero al unui proiect mare si complex. De aici încep traversarea lumii de la est la vest pe bicicletă .

Din giratoriul acesta voi merge est până in Japonia. Tot de aici voi merge vest până în Portugalia și în continuare de pe coasta de est a Americii de Nord pâna la Pacific.

Partea europeană a traversării.

Traversarea Eurasiei Centrale.

Emisfera vestică.

Întrebarea frecventă e de ce ar vrea cineva sa facă asta? Încep prin a spune ca e destul de comun, câteva mii de oameni termină in fiecare an traversarea lumii. Sunt chiar si niște condiții care trebuie respectate pentru a putea fi catalogat drept ”succes”. Sa fie minim 29 000 km (lungimea ecuatorului), să nu folosești bicicletaă electrică, să-ți cari totul singur… Pe mine prea puțin mă interesează condițiile, experiențele contează, nu dreptul de a pretinde.

Apropo de experiențe, ele sunt motivul. Am timpul necesar, forța fizică, dorința … Si oricum aș fi calatorit si fără bicicletă în timpul acela.

Cum am mai zis in alt articol – vreau sa văd lumea din timpurile mele si mai bun mod ca bicicleta pentru mine nu există. Statul afară, natura, interacțiunea cu oamenii, felul cum se schimbă zonele, starea mentală pe care ți-o dă atâta miscare, starea fizică… Din punct de vedere personal e extrem de satisfăcător să văd lumea așa – să înșir ca mărgelele pe o ață toate locurile in care am trăit sau cu care am legături, sa vizitez prieteni răspândiți prin lume, să recapitulez viața încet măsurând timpul si distanțele în zile ca acum 200 sau 500 de ani.

Câteva repere :

  • va dura inte 6 si 8 ani, în medie cam două luni pe an dedicate acestei acțiuni.

  • vor fi peste 20 de segmente.

  • distanțata totală est de 30 si ceva de mii de km (din total am facut deja vreo 11 000).

  • va trece prin mai mult de 30 de țări.

  • media zilnică e de circa 85 de km

Apropo de segmente. Fiecare are o temă. Spre vest, de exemplu, vor fi :

  • Dunărea de Jos (Sulina-Severin)

  • Dunărea de Mijloc (Severin – Budapesta via Belgrad si Cazane).

  • Dunărea de Sus (Budapesta – izvoare via Viena si Bavaria).

  • “Occidentul profund” (de la izvoarele Dunării până langa Lyon)

  • Trans-Franța (de la Lyon pâna in Catalunia via Marseille)

  • Catalunia până la Camino.

  • Camino del Norte și apoi Camino Portugues până la Porto si ocean.

Spre vest : Stepa Ucrainiană, Crimea, Caucazul de Nord, Subcaucaz si Iran, Țările care se termină in “stan”, Șoseaua Pamir, China Uigură, Karakorum si Pakistan, India de Nord, Birmania, Tailanda, Vietnam, China de Sud-Est cu deviere pentru a traversa Taiwanul, Coreea de Sud și în final Japonia.

Segmentele nu le fac în ordine, sar și revin după cum am dorința de a vizita la un moment dat și în funcție de restricții gen covid.

Fieceare parte are o temă focus pe ceva – o regiune, o formă a naturii gen deșert, fluviu sau munte, o zonă etnică. Încerc să nu fac un bufet liber unde amesteci de toate si nu înțelegi nimic.

Multă lume întreabă de costul financiar. Vrând – nevrând o să răspund. Calatoritul pe bicicletă costă mai mult decât cel normal. Durează mult sa traversezi o zonă, 80-90 km pe zi e medie bună. Asta însemnă cazări, nu dorm la cort decât in cazuri de urgență. De mâncat mănânc cam dublu fața de normal, când arzi 5-6000 calorii la zi trebuie să le recuperezi. Bicicletele (sunt trei) costă si ele, la fel transportul pe avion. Per total e considerabil mai mult per țară vizitată, în ciuda judecăților economice simple făcute de lumea care știe de toate.

Numere peste numere… Vor fi între trei si patru milioane de cicluri de pedalat. Medie 85 cicluri de pedală la km pe o bicicletă, 90 pe alta și 110 pe o a treia care are roți mai mici. În medie opt ore pe zi pe drum din care șase de pedalat. La fiecare patru zile o zi de pauză.

Altă întrebare frecventă – ce biciclete? Sunt de tură, două din ele Surly LHT, pe roți de 26 si pe 28. Mai este una Bike Friday pe 20. Surly este de departe cea mai populară marcă pentru tururi de distanță.

La ne-cuantificabile sunt multe dar mentionez doar căteva : răbdare, rezistenta fizică, determinare, lipsa fricii, rezistență temperaturi extreme și ploaie capacitate de a gestiona greșelile. Gradul de risc e destul de mare considerând câte ore petreci pe bicicleata si prin ce locuri treci. Dacâ nu știi ce faci si mai repeți si greșeli ai șanse să ajungi in spital sau la popa. Zic asta acum pentru că în segmentele au fost câteva incidente.

Timpul permite să fac trei-patru segmente pe an sub formă de vacanțe active. Viața normală merge înainte, de treburile de zi cu zi nu mă las. În teorie o bucată va începe fix de unde s-a terminat alta, nici un metru nu poate fi sărit. Exemplu, dacă segmentul Severin-Budapesta se termină in fața gării din Budapesta următorul segment va începe tot din fața gării din Budapesta. Excepții sunt datorită problemelor geopolitice. In zona uigură a Chinei te pun soldații pe autobuz vrei nu vrei, de granița vestică a Crimeei nu te lasă ucrainienii să te apropii si trebuie să sari vreo sută de km, in Pakistan s-ar putea sa nu îmi dea permis pentru o zonă (dacâ îmi vor da voi avea escortă de politisti cateva zile), etc.

Sunt multe de spus în legătură cu o treabă atât de complexă. Nici eu nu știu toate detaliile. Pe parcurs se vor schimba unele părți. Planul e să scriu un articol pentru fiecare segment, maxim două. Aici am vrut sa fac o introducere, sa aibă sens si legătură toate postările care vor urma.

Asta este tot, promit sa incerc sa mă țin de postat.