
Guyana, Guineea… Care sunt care si pe unde se află? Care e Guyana Franceză?
Guyanele sunt in nord-estul Americii de Sud intre Venezuela si Brazilia. Franța, Olanda si Anglia, au vrut sa aibă si ele partea lor in America de Sud. Fiecare din cele trei imperii au ocupat o bucată de junglă. Guyana Engleză, Guyana Olandeză si Guyana Franceză au fost cele trei colonii formate pe malul Atlanticului. Inițial Olanda a avut si Guyana Engleză dar a cedat-o Angliei.

Să trecem la fapte… Zbor de la Paris, aterizare la Cayenne, capitala Guyanei Franceze. Zboruri sunt incredibil de putine, spre Europa doar la Paris, spre vecina Brazilie de exemplu nu se poate zbura. Aeroport mic, cu nimic in jur și înconjurat de verdeață tropicală. Avem noroc cu tipul de la apartamentul inchiriat că vine si ne ia de la aeroport. Transport public in comun nu este si taxiul e extrem de scump, 50 de euro pe 20-25 de minute de mers. Cuvântul scump, după cum vedeți a apărut inainte sa părăsim aeroportul si o să apară mereu – Guyana Franceză e un loc foarte scump.
E prima dată cand merg intr-o provincie de peste mări a unei țări foste imperiu colonizator. Statului Guyanei e de departament in cadrul republicii franceze, acelasi ca al oricărui departament. In general îmi cam dau seama despre cum e țara in primele 30 de minute. La Guyana Franceză nu se aplică. După 30 de minute singurul lucru care mi-e clar e că așa ceva nu am mai văzut, că locul e o pasăre rară. Imaginea generală se poate rezuma perfect cu o expresie din spaniola : ” nada quadra “, nimic nu vine cap la cap.







In magazinul alimentar totul e adus din Franta, până si laptele, brânza, salamul, apa. In cele de marfuri generale totul e din China. Preturile sunt mari. O Coca-Cola la magazin 2 euro. Un pateu la patiserie 2.50 – 3. 50 euro, dublu spre triplu față de Franta. “Mai scump ca la Paris” e un refren aici, toată lumea spune asta. Asta fiindcă transportul costă dar mai ales că sunt doar câteva companii care furnizează insula si umfla prețurile cum vor, cel puțin asa zic localnicii.


Cayenne pare un oraș mic de provincie. Nu clădiri înalte, nimic sa denote activitate economică in afară de comerț, o scuar central fără activitate… Făcut in sistem gratar si cu cladiri pe două etaje pare un oras tipic colonial, aduce aminte de Saint Louis in Senegal sau French Quarter in New Orleans. Sunt multe zone in centru care arată a Africa adevărată.


Lăsăm Cayenne și o luăm in pe coastă spre Kourou, al patrulea oraș ca mărime și probabil primul ca importanță din Guyana datorită centrului spațial care se află aici. In anii ’60 De Gaulle a decis sa mute programul spatial francez din Sahara in Guyana. Centrul are 600 de angajați, tot ce e profesionist e adus din Franta pe salarii speciale.



De la Kourou am pornit spre nord, spre Surinam. Transportul in comun este limitat. Sunt microbuze dar rare si in plus pleacă atunci cand sunt pline si din locuri nemarcate. (O fi Franța aici dar totuși)… Varianta doi e taxiul împărțit, mașini particulare care fac taximetrie si la fel, încearcă sa se umple inainte de a pleca. Prețurile sunt mari atât la taxi împărțit cat si la minibus, intre 10 si 20 euro pe persoană pe suta de km. Am gasit si noi un nene din Surinam care facea taxi in Guyana cu un Peugeot mic si bombardat si ne-am imbarcat spre St Louis de Maroni, al doilea oras ca mărime al Guyanei si punct de trecere spre Surinam. Drumul e o fâsie de asfalt pe un culoar tăiat in junglă. Nimic pe laturi decat pădure impenetrabila – nu case, nu sate, nu un birt sa bei o bere.

