Salariu mediu lunar 19.93 euro. Cum se descurca lumea in Cuba.

Viata nu e usoara in Cuba, asta e clar.  In contextul liberalizarii salariile,  veniturile sunt principala problema. Au ramas aceleasi in timp ce preturile au crescut de zeci de ori.  Muncitorul cubanez este platit in pesos vechi. Mai toate lucrurile importante in magazin sunt in pesos noi. Salariul minim este de 250 pesos vechi pe luna si o suma de lume munceste pe salariul minim. 250 de pesos vechi echivaleza cu 50 lei. Nu am mancat zerouri, 50 de lei pe luna. Salariul mediu – 460 pesos vechi, vreo 85 de lei. Politaiul are 135 lei noi, medicul 270 lei noi pe luna, bineinteles mai creste putin dupa experienta,  specializare,  etc. Iti dau casa, chiria si ratia aia aproape gratis dar de platit nu te platesc mai deloc. De asemenea e  un mod de a te face sa te lasi de buna voie de munca la stat. Nu trebuie sa concedieze oamenii partidul, sa admita ca sistemul nu e bun. In cuvantari Raul face des referinta la ce s-a intimplat in fostele tari comuniste, se pare ca a invatat lectia.

Cu salariul nu poti trai, poate doar pe la tara unde ai majoritatea produselor asigurate de pe camp. Multi se apuca de mini afaceri private care acum sunt permise. Daca vinzi chips-uri pe strada castigi intr-o saptamana cat castigai ca secretara intr-o luna. Problema e ca nu e ieftin sa obtii autorizatia de mic afacerist. Statul ia de pe vanzatorul ambulant in taxe neverosimile.

20151120_091810
Foto. La banca coada la micii ghiseul cu micii intreprinzatori e totdeauna cea mai mare.

Muncind la negru se pot face bani dar e destul de periculos. Un zidar imi povestea cum inca mai plateste o amenda de 1500 CUC/euro pentru ca a muncit fara licenta de la stat las casa unui francez. Daca nu plateste merge la puscarie. Pentru fiecare CUC datorat o zi de puscarie, adica vreo 4 ani si ceva in cazul lui. Amenzile toata lumea le plateste, daca nu platesti te opresc la aeroport chiar daca esti cubanez cu alta cetatenie sau strain.

Cea mai profitabile ocupatii in sistemul asta de taximetrist si vanzator de carne.  Taximetrist,  adica cumperi o masina de aia veche, 10-15 000 euro, si te plimbi cu ea prin oras pe ruta fixa precum autobuzul. Ai 6 locuri, incasezi 5 pesos pe cap de om si castigi de 10-12 salarii de doctor pe luna. Legile economice de baza se respecta, Cuba e plina de doctori si lipsita de masini.

20151121_150618.jpg
Foto. Taximetristul care castiga de 10 ori mai mult ca un doctor.  Intotdeauna pe  maquina, pe masina de pe vremuri care merge in circuit ca autobuzul.
screenshot_2015-12-02-12-20-04.png
Foto. Proba ca vremurile s-au schimbat. Fostul rege e un taxiu de stat, l-au extins sa bage mai multa lume. Inainte de liberalizare era una dintre cele mai dorite meserii sa muncesti pe taxiul mare. De cand au permis taxiuri private treaba s-a schimbat.

Pe langa salariul de stat mai toata lumea mai are un venit. Face un ban din vanzari ambulante cum am zis mai sus, din prestari de servicii la particulari – astea toate sunt in CUC, ex. o noapte de stat cu un copil este 5 CUC. Multi fac bacsis de la turisti, totdeauna in pesos noi. Mai presus de toate sunt banii trimisi de afara, mai toate familiile au pe cineva afara. Se descurca dar cu greu, unul iti spune ca nu a mancat niciodata in restaurant, altul iti spune ca face mancare la 10 oameni din o pulpa de pui… Zilnic de cateva ori am auzit refrenul , “hay que inventar”. Pe la tara lumea e multumita. De multe ori se plang ca nu e salariul destul de mare casa cumpere. De lipsa produselor mai rar si in general cand e vorba de piese de masini si electrocasnice, medicamente, etc. Nimeni nu se plange de calitatea mancarii, de lipsa varietatii. Se pare ca la capitolul asta e mult mai bine decat acum 3-4 ani.

2015-12-06-15.48.27-1.jpg.jpeg
Foto. E de succes si se vede. Gras, cu haine de ultima moda si carne pe masa. Tot ce tine de carne implica venituri bune in Cuba.
screenshot_2016-10-19-19-13-35.png
Foto. De succes si ei dar mai au pana la varf. Carnea de porc e  pe locul doi si ei oricum sunt doar samsari, colecteaza porci pe la tara si ii dau mai departe la cel care ii sacrifica si vinde in oras.

Statul nu e pe dinafara, stie ca practic toata lumea are o sursa de venit pe langa, fie din micile afaceri fie de la cei plecati afara. Sistemul cu doua feluri de bani e facut si pentru cubanezii care au resurse nu doar pentru straini. Pana la urma toti banii primiti de afara sau facuti din “bijnita” ajung tot in magazinele statului.

screenshot_2015-11-20-12-31-49.png
Foto. Frigider chinezesc Reetech, cca, 770 de euro. Nu e impozitat prea tara fiindca e considerat bun necesar. In Cuba e nebunie cu electocasnicele, toata lumea baga banii noi facuti  ele. asini e imposibil sa isi cumpere din cauza preturilor de sute de mii de euro.
20151120_100307.jpg
Foto. Casetofon la cca 570 de euro. Impozitat mai mult decat un frigider fiindca e considerat bun discretionar. Cumparat cu 20 de euro sau pe acolo din China de catre stat. Restul e taxe, modul de a colecta bani de la micii intreprinzatori banii si de la cei care primesc de afara de la rude. Un cubanez cu salariu de 15 euro pe luna nu are de dat atata pe un casetofon, am intrebat de multe ori ce e cu scumetea asta si mereu acelasi raspuns. 

Emigrarea. Din Cuba e inca foarte greu sa ieși. Acum permite ieșirea în tari precum Ecuador, Venezuela sau Peru. Sunt multi care muncesc în tarile astea. Ecuadorienii sunt peste tot în lume și cubanezii le iau locul acasă la ei. Tinta numărul 1  rămâne de departe SUA.  Dacă a ajuns sa atingă pământul american un cubanez primește automat acte. Varianta clasica este pe mare, cea de a doua prin Mexic.  Pe cei veniți pe mare dacă ii prinde Coast Guard înainte sa atingă pământul ii trimite înapoi. Nu e ce știm din filme, in 1995 Cuba a semnat un acord prin care ii primește și nu le face nimic.  Aici începe o treaba de aia care numai la cubanezi li se poate întâmpla. Șoferul de taxi de la Trinidad la Varadero,  ( 7 ore si 10 opriri, timp destul de povestit ) era un fost căpitan de vas din defuncta Marina Cubana.  Treaba sta cam asa.  Cubanezii pleaca cu tot felul de ambaratiuni facute de ei, barci nu se pot cumpara. Americanii ii prind în principal cu ajutorul radarului.  Au și patrule aeriene și navale dar radarul e de departe metoda numărul 1. Radarul nu poate fi setat mai jos de 1.5 metri. Valurile dau eroare,  apar drept obiecte fizice și le dau la monitori pozitiv pana ii zăpăcește. Ambarcațiunea trebuie sa fie mai joasa de 1,5 metri și nu ai voiesa te ridici în picioare. Nu pot face barci prea mari si prea solide ca ar depasi aia 1.5 metri inaltime. Ambarcațiunea preferata e camera de tractor îmbrăcată în piele de capra.  Pielea de capra corect preparata e foarte greu de penetrat. Camerele nu se sparg dar problema sunt curentii. Foarte puternici si de la vest la est, iau ambarcatiunile si le trimit in deriva in ocean in directia Europei inainte sa atinga coasta americana. Toata lumea are o poveste cu ceva cunoscut care a disparut asa.

Per total nu e asa de rau cum pare. Mai toata lumea se descurca cumva si daca nu se descurca nu se plange. Lumea e obisnuita,  traieste, se bucura de viata, s-a invatat cu necazurile. Nu e deloc o tara trista, amara.

 

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *