Cele mai avansate transporturi din lume, trenurile rapide si autostrazile in China.

China a sters tot si luat-o de la zero si in infrastructura. Luat harta si desenat, retele de autostrazi, trenuri rapide, aeroporturi cat si unde trebuie. Ultima tehnologie la tot, de la motorete electrice, la trenuri plutitoare. Totul mare, facut pentru o populatie de un miliard.

Tari “dezvoltate” par ridicole in comparatie cu China. România e opusul diametric. Cand a cazut comunismul in 1989 Romania era mai avansata decat China, ei mergeau pe bicicleta. Calatorind compari fara sa vrei. Romania se chinuie de 25 de ani sa faca 500 de km de autostrada. In China s-ar fi facut in 6  luni. Nu discutii cu al cui e pamantul, nu studii de zeci de ani. Munca 24 de ore din 24 daca trebuie si gata autostrada. Trenul BucurestI – Cluj face 10 ore. Pe sistemul chinez ar fi facut o ora si jumarate. Totul nou, totul facut in ultimii 10-15 ani. Aeroport  la Brasov ? As paria ca daca Romania era China aveam si la Brasov si la Sinaia si la Ploiesti sau oriunde ar mai fi trebuit in functie de populatie.

Atat China cat si Romania au inceput in 1990 din nou. La noi se facea inainte, la ei s-a facut dupa. E singura paralela care se poate face, in rest, inca o data e difereta totala.Ce nu am realizat inainte sa vin in china :

1.Ca totul e nou si de la zero. Ca si cu orasele, ma gandeam ca or fi renovat si marit aeroportul cutare sau gara cutare. Nu au renovat, totul e nou. Luat foaie de hartie, desenat apoi facut. Nu am vazut gara sa nu fie noua si am mers 3000 km cu trenul. Nu am vazut vagon de metrou care sa nu fie ultima generatie si le- am luat prin toate orasele prin care am mers.

2. Masura lucrurilor, a garilor sau aeroporturilor sau a retelelor de metrou. Gara cu sala principala de 1 km lungime. Nu vezi pana la capatul celalalt. Poate doar in Japonia sa mai fi vazut ceva pe aproape.

20160301_083002
Gara din shanghai, una din ele. e noua, circa 10 ani vechime. Nu poate fi cuprinsa intr-o privire. Kilometri intregi, etaje peste etaje.

3. Cat de extinsa e reteaua de trenuri rapide. Credeam ca mai mult pe liniile principale ce leaga Shanghai sau Beijing de orasele mai mari. Nici a, junge si la capatul capatului, prin vest pe la nomazi, si pe acolo trenul ultrarapid. Ma gandeam ca daca s-ar face in Romania proportional Bacaul sau Constanta ar ajunge suburbii ale bucurestiului, la o ora de mers cu trenul se poate face naveta.

SONY DSC
Trenul de mare viteza. Copiat dupa cele din Japonia, similar cu cele mai bune din Europa. Comfort aproape la fel, viteza mai mare. Retea mult mai extinsa, pret mai mic ca oriunde altundeva la bilete..

4. Ponderea vehiculelor electrice. Masini hibrid sau total electrice la orice pas. In orasul oarecare uitat de lume si prafuit e plin de motorete si 99 suta sunt electrice. Aia de sub 20 ani se uita ca la altceva la motoretele cu motor pe benzina. Avand in vedere cum incurajeaza si chiar subventioneaza industria auto electrica nu m-as mira ca in 10 ani sa fie la fel cu masinile. Atat ca au obsesia cu cumparatul de masini de lux germane. Asta o sa le mai strice treaba, ca nu vad BMW sau Audi sa tina pasul cu China la electrice in 10 ani.

20160301_135731
La motorete electrice sunt ani inaintea restului, la accesorii nu prea. Doamna are o bicicleta electrica dar  nu are casca. Nu vrea sa riste amenda. A luat gluga de la geaca de iarna si o foloseste pe post de casca.

5 a. Varietatea vehiculelor. Fiecare fabrica de topoare sau tigai s-a apucat sa faca ceva vehicul motorizat dupa liberalizare. Daca inainte de liberalizare nimeni nu avea masina personala acum vorbeste de ziua in care fiecare familie va avea una. Fabricile au aparut imediat, vezi tot felul de marci si de vehicule, de forme si masuri de nu iti vine sa crezi. Unele sunt amuzante, altele prea ciudate ca sa incerci sa intelegi ce sunt si ce a fost in capul desenatorului.

20160301_134420(1)
Asta nu e copie, cel putin  nu “original copy”. E doar inspirat dupa Smart.

5 b. La capitolul varietate a vehiculelor includem si falsurile. Adica au si multe masini pe care noi le stim dar care nu sunt chiar ce stim. Au inceput cu Mercedes, Lexus, Range Rover, etc. Au coborat pana la Kia. Cred ca urmatoarea pe lista e Dacia, nu m-ar mira sa vad logan chinezesc.

20160309_125021.jpg
Asta da, e ” original copy’. Doar semnul e diferit, Land Rover e Land Wind.
20160309_125040.jpg
Daca nu vei sigla poti paria ca e masina originala. Si are si imbunatatiri si optiuni pe care nu le ai pe original.

Transportul e in general rapid si eficient. Te duce aproape oriunde in timp relativ scurt. Odata ajuns in zone mai izolate e inca in regula. Autobuzele sunt chinezeasti dar noi si sigure, atat ca se fumeaza in ele. Frecvanta e buna, altfel nici nu se putea, avand in vedere ca populatie e si ca a inceput sa circule.

20160227_181036-1
Rapida si eficienta e si politia. Asta e autobuz dar si sectie de politie mobila, complet dotata.

O mentiune speciala trebuie facut pentru trenul elevat din Shanghai. Te duce de la aeroport in oras.  Incepe cursele cu viteza maxima doar dupa 9 am incolo. Nu am inteles de ce dar am stat sa il iau pe primul care merge  cu 430 km la ora. Plecat 9:16 ajuns 9:22,  30 si ceva de kilometri in 6 minute.  Trenul nu e perfect intretinut, e China totusi, dar la 431 km pe ora plutind pe sine e o experienta. A ajuns la 431 km pe ora si a tinut-o asa vreo 2 minute. Apoi inapoi la viteza de croaziera,  310 km/h, mie la viteza 310 mi se parea ca suntem personalul de Pietrosita.

20160312_092449.jpg
Faimosul tren plutitor. Doamna are de ce sa fie mandra.
20160312_091834.jpg
Inauntru un panou vitezometrul. La 431 km pe ora lin si calm tot.

Modernitatea si functionalitatea nu te scapa de necazuri pe tine, strainul. Limba pe o parte si cantitatea de oameni  si marfuri pe celelate, fac sa fie mai greu miscatul. Doua exemple:La gara. O gara de oras relativ mic, Guilin. Sa cumperi bilet – sunt 20 si ceva de cozi.  Eu la care sa stau ?  Daca aici sunt 20 de cozi, in Shanghai cate or fi ? Pe tabelul cu trenuri nici o litera in alfabetul latin. Totul, si aici, e facut cu chinezii in minte. In fiecare coada lume multa. Daca ma pun risc sa stau 30 min si sa nu imi vanda bilet ca nu e coada care trebuie.  Poate nu e nici macar gara care trebuie, cand am venit trenul de mare viteza m-a lasat la alta gara. Cu greu aflu de la una ca a 4-a coada e pentru Shanghai. 106 dolari pe distanta de aproape 1300 km. Nu e ieftin dar trenul e ce e, daca vrei e si tren de pe vremuri, adica ceva Intercity romanesc, costa o treime. Cu 30 de minute inainte de plecare m-am pus la coada sa ma urc in tren. Nu te lasa pe peron, stai in gara unde scrie numarul trenului tau. Langa coada mea si in stanga si in dreapta cozi enorme la alte trenuri.  Cum-necum s-a pornit coada mea si eu am ramas cu aia din alta coada. Cand am vazut ca vine ora am intrat in panica. Aia din  coada mea erau in tren demult. Fuga pana la tren, nu era aproape. Am urcat cu 1 minut inainte sa plece. Poti sa mergi cu o ora inainte, sa fi ochi si urechi, in china tot poti pierde trenul.

SONY DSC
In gara da, in aeroport nu. Cu cat iesi din zona internationala de turisti, cu atat mai multe falsuri. ” KFG”, a nu se confunda cu ” OFC ” , Obama Fried Chicken. Oricum, cel mai tare este ” Starfucks”, nu am avut nocul sa dau de unul.

A doua experienta, la aeroport la plecarea definitiva. Ajuns frumos cu trenul plutitor. Aeroport enorm,  spun o platitudine. A durat fix 2 ore sa ajung de la intrare la usa avionului. L-au facut super inteligent, eficient, fluid, ce vrei dar nu se poate cu atata lume si atatea genti si cutii. Toate posturile pline la maxim de lume. La check in o coada de peste 100 metri. Iesim din China, mai toata lumea are geamantane enorme si multe, se face export cu geamantanul si cutia de carton. La emigratie iar, coada enorma.  La scannerul de metale si bombe nu mai zic. Daca mai intarziam 15 minute pierdeam avionul. Din ce in ce mi e mai clar ca suntem in epoca turismului de masa,  ca e necesar sa fi la aeroport cu o ora inainte de ce recomanda ei, in tari ca India sau China, cu doua ore.

Transportul in china a fost o experience unica. Tari cu faima, SUA o iau de exemplu ca o stiu, sunt in evul mediu comparativ. China e de e de departe numarul 1. Si Japonia are tren elevat si trenuri rapide, Germania autostrazi sau Dubai metrou nou si aeroport modern, etc.  Dar combinat, ca sistem complet,  nimeni nu e pe aproape, China le are pe toate si sunt noi .

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *